De opkomst van tech in de voedingsindustrie in India

Gezonde Voeding

Gepubliceerd op: 2 maart 2018

De Indiase voedingsindustrie, de zesde grootste ter wereld, heeft de afgelopen vijf jaar een ongekende groei gekend in omvang en omzet. Retail-startups dragen ongeveer 70% bij aan de totale verkoop, terwijl voedselverwerkende bedrijven 30% van de totale voedselmarkt voor hun rekening nemen. Een snelgroeiende sector: is de Indiase voedingsindustrie klaar voor nog meer groei met behulp van technologie? 

Een impuls voor de landbouwsector 

Zijn de markt, productiecapaciteiten en het overheidsbeleid ook klaar voor de realisatie van die beoogde groei? De matige prestaties van de landbouwsector in de afgelopen twee jaar hebben de algehele economische groei in India vertraagd. De regering heeft een aantal concrete stappen gezet om de sector te laten groeien. Zoals het bevorderen van transparantie in de landbouwsector tot het opzetten van een infrastructuur voor zuivelverwerking ter waarde van 1,2 miljard. Deze stappen zijn een goed seintje van de inzet van de overheid om de landbouwsector nieuw leven in te blazen en deze maatregelen zullen ertoe leiden dat een hele reeks internationale merken de Indiase markt betreedt.

En de rest van de keten?

Aan de andere kant is de overheid niet zo goed gezind voor restaurants, vooral als het gaat om belastingen. In het land heb je meer dan twintig vergunningen en machtigingen nodig om een broodje te mogen serveren. Voor een industrie die claimt in de toekomst meer dan acht miljoen banen te genereren, belemmeren deze de zaken de groei.

De introductie van technologie en diensten gebaseerd op mobiele applicatie heeft geleid tot een enorme transformatie in de manier waarop de voedingsmiddelenindustrie, met name de detailhandel, opereert. Diensten als het bezorgen van boodschappen, persoonlijke chef-koks, bezorging van maaltijddozen en on-demand maaltijden worden steeds populairder. Dat leidt tot een ongekend aantal startups die meedoen aan de race voor een marktaandeel.

Dit zijn de trends die de Indiase foodtech-markt zwakker schudden:

De healthy consument – Deze trend zal een hele reeks productlanceringen blijven zien, of het nu gaat om bedrijven als Activ8me, die automaten in kantoren met yogabars, gezonde snackopties en koudgeperste sappen plaatsen, naar een host van bedrijven die veganistische, glutenvrije en diabetisch-vriendelijke producten onderzoeken.

It’s All About Convenience – De moderne consument is op zoek naar gemak. In 2017 zagen we een hele reeks nieuwe spelers in de categorie diepgevroren en ready-to-eat food.

Authenticiteit en versheid – De Indiase consument heeft een grote connectie met lekker eten. Als dat ook nog eens vers en zonder veel toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen aan de deur kan worden afgeleverd, is de consument blij.

Opmerking: De meningen in dit artikel zijn uitsluitend die van de auteur en komen niet noodzakelijk overeen met de opvattingen van Inc42.

Bron: Inc24

Videokanaal

Het AgriFoodTech Platform heeft de nieuwste technologische ontwikkelingen binnen de voedselproductie in beeld gebracht.