NoFoodWasted – minder verspilling kost minder geld

Voedselverspilling

Gepubliceerd op: 11 juli 2016

Voedselverspilling is een maatschappelijk probleem van ons allemaal.

Allemaal gooien we weleens eten weg. Te veel gekocht, te veel gekookt of gewoon vergeten. Jaarlijks gooien we voor 4 miljard Euro aan goed voedsel weg. Om hier iets tegen te doen is NoFoodWasted opgericht. Met IT een concrete oplossing bieden om voedselverspilling te verminderen. Te beginnen bij de supermarkten in Nederland.

Veel mensen willen iets doen tegen voedselverspilling maar eenvoudig is het vaak niet. De eerste oplossing van NoFoodWasted om voedselverspilling terug te brengen is de Afgeprijsd app.

De basis tegen voedselverspilling is het maken van een boodschappenlijst en 52% van de Nederlandse consumenten doet al. De Afgeprijsd app versimpeld dit. Een digitale boodschappenlijst die je geld bespaard.

De app brengt de afgeprijsde producten van een supermarkt, die tegen de THT-datum aanzitten (met de bekende 35% stickers in sommige supermarkten), in kaart en communiceert die naar consumenten die daar interesse in hebben. Dit doen ze op het moment dat consumenten daar voor openstaan; wanneer ze een boodschappenlijstje maken.

Naast de Afgeprijsd app heeft NoFoodWasted nog een narrowcasting kanaal (schermen in supermarkten) en een beacon (bluetooth zenders) netwerk ontwikkeld. Dankzij de narrowcasting oplossing kunnen ze de afgeprijsde producten ook in een supermarkt op de diverse beschikbare schermen presenteren. Met de beacon is het mogelijk om consumenten op schapniveau te attenderen dat er afgeprijsde producten beschikbaar zijn.

NoFoodWasted behaalt al mooie resultaten; supermarkten kunnen hun derving verlagen tot 30% en gemiddeld 10% van de klanten volgt de betreffende supermarkt in de app! Aankomende week verwacht de start-up de 100ste supermarkt aan te sluiten. Tot nu toe allemaal franchisers.

Het doel van dit jaar is om uit te breiden naar 260 supermarkten. Tevens blijven ze zich op technisch vlak verder ontwikkelen en zullen ze de stap naar het buitenland zetten. Waarschijnlijk eerst naar België, Duitsland, Frankrijk en Engeland.

De initiator August de Vocht staat open voor nieuwe verbindingen: “partners zijn een belangrijk onderdeel van ons succes en we zijn altijd op zoek naar strategische nieuwe partners. Bent u bekend in de wereld van de retail in Nederland (of Europa) of bent u op zoek naar een strategische investering? Dan komen we graag in contact met u”.

NoFoodWasted gaat voor een win-win-win situatie als het gaat om voedselverspilling: supermarkt, consument, en het milieu besparen.

Agenda / Evenementen

Videokanaal

Het AgriFoodTech Platform heeft de nieuwste technologische ontwikkelingen binnen de voedselproductie in beeld gebracht.