‘Innovatie is nooit af’ en 3 andere inzichten van het AgriFoodTech Festival
AgriFoodTech Festival
Inspirerende sprekers, toekomstgerichte foodbedrijven en initiatieven, bijzondere agrifood-innovaties, spannende challenges van Provincie Noord-Brabant en enthousiaste bezoekers onder één dak: dit zijn vier inzichten van het AgriFoodTech Festival.
Inzicht #1: innovatie is nooit af
Welke landbouwtechnologie zal in de toekomst de normaalste zaak van de wereld zijn? Directeur-Generaal Agro Marjolijn Sonnema (LNV) geeft antwoord: “Nieuwe technologie is onmisbaar. Nieuwe vragen op het gebied van klimaat, gezondheid en emissies komen op ons af. Met veel bewondering wordt er vanuit het buitenland naar onze landbouwprestaties gekeken, in het bijzonder ook op het terrein van technologie. Maar we kunnen niet achterover leunen, want innovatie is nooit af.” Sonnema kondigt onder een werktitel ‘De boerderij van de toekomst’ aan: daar kan de teler met eigen ogen zien wat er mogelijk is in de agrifood.
Inzicht 2: vertel een verhaal
Een autheniek en origineel verhaal helpt organisaties verder. Toekomstdenker Leen Zevenbergen: “Elke organisatie zou een antwoord moeten hebben op de vraag: waarom doen we wat we doen? Dat is de belangrijkste boodschap van elke organisatie. Als je als ondernemer daar geen antwoord op hebt, is het heel moeilijk om zaken te doen. Foodbedrijven die een verhaal vertellen, hebben veel meer business in de toekomst. Kijk maar naar de boodschap van Ben & Jerry’s: Make the best possible ice cream in the (n)icest possible way. Bedrijven die geen boodschap hebben, hebben ook geen business meer in de toekomst.” Lees het gehele interview met toekomstdenker Leen Zevenbergen!
Inzicht 3: Het woord ‘duurzaamheid’ verdwijnt
Zevenbergen stelt; duurzaamheid is een gegeven. het begrip verdwijnt, want het wordt een vanzelfsprekenheid. Eelco Osse van Osse Group: “Duurzaam is niet iets waar je ooit mee ophoudt.”
Ruud Zanders (Kipster): “Juist omdat het zo’n vanzelfsprekenheid wordt, gaat de term ‘duurzaamheid’ langzaam verdwijnen.”
Inzicht 4: We hebben elkaar nodig
Tijdens de ‘Reis door de Keten’ hebben bedrijven en initiatieven als Pig-Up Power, Osse Group, Vitulo Plus, Wageningen University, Kubo en vele anderen laten zien dat we verder moeten denken dan onze eigen grenzen. Marcel van Haren (FME): “Als AgriFoodTech Platform hebben we ons voorgenomen om ieder jaar tijdens het congres samen te komen, terug te blikken en vooruit te kijken. De basis van deze avond is samen eten, de dialoog aangaan en het glas heffen: we willen mensen de gelegenheid bieden om op een andere manier het gesprek aan te gaan.”
Bekijk op deze pagina het complete sfeerverslag (met veel beeldmateriaal) van het AgriFoodTech Festival!