Toekomstdenker Leen Zevenbergen: ‘Technologie is niet de oplossing, maar draagt wel bij aan het doel’

AgriFoodTech Festival

Gepubliceerd op: 2 december 2019

Op 11 december trapte toekomstdenker Leen Zevenbergen als keynote spreker het AgriFoodTech Festival: ‘Be Smart: innoveer en investeer’ af. Onder de noemer ‘Innoveer of Disappear’ deelde hij zijn visie over de rol van tech in de toekomst. Zevenbergen weet het zeker: duurzame en innovatieve bedrijven varen de juiste koers. Welke koers is dat?

Leen Zevenbergen

Zevenbergen is een expert op het gebied van innovatief ondernemen en het toepassen van technologie. Hij stelt dat duurzame ondernemers absoluut de juiste koers varen. “De ondernemer die denkt: ‘het zal wel met het milieu’, die gaat eraan. Ondernemers die voedsel produceren én zich willen onderscheiden op sociaal- en milieugebied, blijven bestaan”, aldus Zevenbergen.

Cultural creatives

Veertien procent van alle mensen – de cultural creatives– streeft naar een betere wereld. Dat zijn consumenten die een bewuste en duurzame levensstijl nastreven. Dit aantal groeit gestaag en vormt een interessante markt. Zevenbergen: “Deze consumenten hebben het beste met de wereld voor. Entrepreneurs die deze visie delen, zijn veel leuker aan het ondernemen. In alle industrieën zijn dat de echte changemakers. B Corps – duizenden over de hele wereld –zijn de ondernemers die weten dat ze er niet alleen zitten om hun eigen zakken te vullen, maar ook om de wereld beter te maken. B Corp-ondernemers maken deel uit van een wereldwijde beweging en willen zich onderscheiden op sociaal- en milieugebied. Vergelijk het met een fairtrade-label voor chocolade of koffie. Zij begrijpen dat als je de problemen in een soort hiërarchische orde moet plaatsen, een betere wereld op nummer één staat. Technologie is niet de oplossing, maar kan heel veel bijdragen aan dat doel.”

Transparante en duurzame ketens

Waar ziet hij die verschillen nu al optreden? Zevenbergen: “In de ouderwetse koffieketen kwam het woord ethiek niet voor. Men haalde uit een arm land koffiebonen en gaf daar een spiegeltje of een kraaltje voor. Vervolgens werd die boon naar rijkere landen gebracht en daar werd dan de toegevoegde waarde verdiend. De koffieboeren waren arm én bleven arm. Met name de ketens die zich internationaal uitstrekken zijn in de ouderwetse vorm niet om over naar huis te schrijven. Dat begint in toenemende mate te veranderen. Degene die aan het einde van de keten staat – de consument – wordt steeds bewuster. Ze realiseren zich dat er een keten is, ze interesseren zich ervoor en willen weten of er aan die koffieboon of cacaoboon gedwongen arbeid of andere onethische zaken te pas komen. Consumenten zijn bereid om iets meer te betalen voor fairtrade, zodat de toegevoegde waarde ook in het producerende land blijft. Ik zie veel food-ondernemers een meer holistische benadering omarmen: hoe verandert de wereld? Hoe verandert de smaak van de mensen? En hoe verandert het vakgebied en daarmee de hele keten?”

Over Leen Zevenbergen

Ondernemen en duurzaamheid zijn de twee rode draden in het leven van Leen Zevenbergen. Hij is een serial entrepreneur die in 1984, op zijn 24e, zijn eerste bedrijf startte. Dat bedrijf heette Bolesian en hield zich toen al bezig met Artificial Intelligence. Het bedrijf werd al snel marktleider en vanaf dat moment heeft Leen circa 20 bedrijven gestart. Naast het oprichten van bedrijven heeft Leen ook leiding gegeven aan een aantal grote multinationals zoals PinkRoccade, Origin en Qurius. Daarnaast heeft hij een walnotenboederij in Zuid-West Frankrijk waar hij 40 tot 50 procent van zijn tijd doorbrengt.

Leen Zevenbergen heeft het afgelopen jaar samen met Ruud Veltenaar hard gewerkt aan het boek ‘Once upon a Future’. Dit boek geeft een holistisch (360 graden) beeld van de technologische en ecologische veranderingen in de wereld en hoe ingrijpend onze samenleving verandert. ‘Once upon a Future’ komt eind januari 2020 op de markt.

Ben jij benieuwd geworden naar het verhaal van Leen Zevenbergen en de presentaties van de andere sprekers tijdens het #AgriFoodTechFestival? Lees er hier een artikel over en bekijk de foto’s en een video. 

Agenda / Evenementen

Geen events bekend

Videokanaal

Het AgriFoodTech Platform heeft de nieuwste technologische ontwikkelingen binnen de voedselproductie in beeld gebracht.