Slim supermarktlabel gaat voedselverspilling tegen

Voedselverspilling

Gepubliceerd op: 29 augustus 2017

Een grote supermarkt – Sainsbury’s – in Groot-Brittannië lanceert een nieuw smart label op de huismerk-verpakkingen van ham in een poging om afval te verminderen. Het label vertelt de consument hoe vers het product is.

Ham is Sainsbury’s meest verkochte gekookte vleesproduct, maar veel klanten vinden het moeilijk om te onthouden hoe lang het product geopend is. Uit de cijfers van Wrap, het adviesbureau van de overheid, blijkt dat de Britse huishoudens per dag 1,9 miljoen stukjes ham weggooien – gelijk aan 32.500kg. Dat is meer dan 170 miljoen pond per jaar.

De slimme verpakking
Het nieuwe label verandert van kleur hoe langer de verpakking is geopend. Van geel naar paars. Sainsbury’s hoopt dat dit de hoeveelheid perfecte ham die in de prullenbak verdwijnt, zal verminderen.

Omdat de plakjes ham zijn langste levensduur in de koelkast heeft, wanneer deze onder 5 graden celsius wordt gehouden, is het nieuwe label temperatuurgevoelig. De kleurverandering treedt langzamer op in koelere koelkasten.

Deze innovatie maakt onderdeel uit van de visie “minder afval, bespaar meer” om Britse gemeenschappen te helpen de hoeveelheid voedsel die ze weggooien te verminderen. Officiële statistieken tonen aan dat de gemiddelde Britse familie elk jaar 700 pond aan goed voedsel weggooit. Het nieuwe etiket wordt voor het eerst gebruikt op Sainsbury’s eigen merk zeven segmenten gekookte ham in alle 601 winkels. Als het succesvol is, kan het worden uitgebreid tot andere voedingsmiddelen.

 

Videokanaal

Het AgriFoodTech Platform heeft de nieuwste technologische ontwikkelingen binnen de voedselproductie in beeld gebracht.